“Sikker viden” som princip for styring af folkeskolen

Forfattere

  • Niels Borch Rasmussen Ph.D.-studerende Institut for Statskundskab Københavns Universitet og Institut for Ledelse og Forvaltning

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n19.154

Resumé

Tendenser som evidensbaseret praksis og løbende
faglig evaluering ændrer måden, den offentlige
sektor styres på. Disse tendenser har fælles forankring
i en forestilling om, at ”sikker viden” skal være
ledetråd for udvikling af velfærdsydelser. ”Sikker
viden” introduceres i artiklen som et nyt styringsprincip
i den offentlige sektor, som er forskelligt fra
mål og resultater, der i årtier har været det dominerende
styringsprincip. Ved at undersøge den nye
folkeskolereform og undervisningsmetoder knyttet
til reformens læringsmål vises, hvordan ”sikker
viden” er blevet et grundlæggende styringsprincip
i folkeskolen. I organiseringen af ”sikker viden”
spiller læringsvejledere en central rolle for at
implementere nye undervisningsmetoder, som
er knyttet til folkeskolereformens læringsmål.
Læringsvejlederen træder således frem i en ny
rolle i folkeskolernes organisation. Det diskuteres,
hvilken betydning læringsve lederen kan have for
relationen mellem lærere og ledelse.

Downloads

Publiceret

01-09-2015

Citation/Eksport

Rasmussen, N. B. (2015). “Sikker viden” som princip for styring af folkeskolen. CEPRA-Striben, (19), 40–47. https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n19.154