Evidensbevægelsen i spændingsfeltet mellem sikker viden og ikke-viden
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.cepra.n17.134Resumé
Evidensbevægelsens fokus på viden om ’hvad, der virker’ er vigtigt også for udviklingen af en praksis-orienteret uddannelsesforskning. Men samtidig er
der tendenser i evidensbevægelsen, der bekymrer.
Trods hensigten risikerer evidensmodellernes vidensproduktion og praksis-anbefalinger at få skær af at være pseudokonkret virksomhed. Og
selv om evidensprincipper hævder metodisk sys-
tematik i dataindsamlinger og effektmålinger, så
mangler afklaring af forskningsspørgsmål og ana-
lyse af resultaterne empirisk stringens og skarp-
hed. I artiklen forfølges de bekymrende tendenser.
Samtidig fremanalyserer artiklen gennemgående træk ved evidensmodellerne og deres relation til forskningsstrategier og forskningsopgaver. Effektmålingernes dilemma eksemplificeres og iden-
tificeres i spændingsfeltet mellem sikker viden,
common sense og ikke-viden
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
Forfattere, der publicerer deres værker via dette tidsskrift, accepterer følgende vilkår:
- Forfattere bevarer deres ophavsret og giver tidsskriftet ret til første publicering, samtidigt med at værket er omfattet af en Creative Commons Attribution-licens, der giver andre ret til at dele værket med en anerkendelse af værkets forfatter og første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere kan indgå flere separate kontraktlige aftaler om ikke-eksklusiv distribution af tidsskriftets publicerede version af værket (f.eks. sende det til et institutionslager eller udgive det i en bog), med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.
- Forfattere har ret til og opfordres til at publicere deres værker online (f.eks. i institutionslagre eller på deres websted) forud for og under manuskriptprocessen, da dette kan føre til produktive udvekslinger, samt tidligere og større citater fra publicerede værker (se The Effect of Open Access).
Articles published in Cepra-striben may be used (downloaded) and reused (distributed, copied, cited, i.e. the work may be reproduced and distributed but not remixed and built upon) for non-commercial purposes with reference to the authors and publication host.