Tre kulturer med et smæk

Forfattere

  • Felicia Bech Lillelund UCN, Pædagoguddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n1.230

Resumé

”Tre kulturer med ét smæk” tager afsæt i et kulturprojekt, hvor fokus har været at undersøge æstetiske læreprocessers betydning for udvikling af livsduelighed hos børn. Med livsduelighed forstås med reference til Linder (2015) barnets evne til at navigere i livet. Hensigten med kulturprojektet har været at skabe kulturel interaktion mellem den etablerede kulturverden og dens kulturelle formsprog og de deltagende børns egne æstetiske formsprog og erfaringer. Kulturprojektet blev afviklet i et samarbejde mellem en række kulturinstitutioner i Vendsyssel, et par udøvende kunstnere, en børnehave, en 5. klasse og pædagoguddannelsen i Hjørring. Artiklen belyser den særlige betydning, det tværprofessionelle samarbejde fik for børnenes møde med den etablerede kunst og kultur, og især kunstnernes særlige forudsætninger for gennem anvendelse af kulturelle formsprog at skabe rammer for børnenes egne æstetiske eksperimenter og erkendelser. I et pædagogisk perspektiv er artiklen interessant ved – på baggrund af Linders forståelse af begrebet livsduelighed – at konstatere, at barnets mulighed for at opnå ny læring og erkendelse gennem æstetisk virksomhed afhænger af, at barnet i den æstetiske proces oplever trivsel og rum for udfoldelse af tanker og følelser.

Downloads

Publiceret

17-08-2017

Citation/Eksport

Lillelund, F. B. (2017). Tre kulturer med et smæk. UCN Perspektiv, (1). https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n1.230