Børneperspektiver på det gode liv

Forfattere

  • Henrik Madsen UCN, læreruddannelsen
  • Stine Bylin Bundgaard UCN, pædagoguddannelsen
  • Lisa Rygaard Frost Kristensen UCN, læreruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.569

Resumé

Den seneste skolebørnsundersøgelse måler blandt andet børns livstilfredshed, hvor der ses en tendens til, at andelen af elever fra 5. til 9. klasse, der oplever høj livstilfredshed, er faldende. På alle klassetrin er det over halvdelen, der angiver lav til middel livstilfredshed (Madsen et al., 2023). Dette er blot ét element i undersøgelsen, men det begrunder, hvorfor det kan være relevant at lytte til, hvad elever definerer som det gode liv. Artiklen tager udgangspunkt i en række filosofiske samtaler med elever i 5. og 8. klasse på to nordjyske skoler og har til formål at give førstehåndsperspektiver på det gode liv. Empirien er genereret kvalitativt gennem video- og lydoptagelser af filosofiske dialoger og æstetiske praksisser samt procesinterviews med elever og lærerinterviews. I artiklen diskuterer vi afslutningsvis børnenes bud på det gode liv som bidrag til at åbne for filosofisk dialog i en skolekontekst og som anledning til at  arbejde med trivselsfremme i folkeskolen.

Downloads

Publiceret

19-09-2024

Citation/Eksport

Madsen, H., Bylin Bundgaard, S., & Rygaard Frost Kristensen, L. (2024). Børneperspektiver på det gode liv. UCN Perspektiv, (15), 48–59. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.569