Kan udeskole bidrage til øget trivsel i skolen?

Forfattere

  • Marianne Hald UCN, læreruddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.568

Resumé

Elever fortæller om deres oplevelser med udeskole
Artiklen har til formål at undersøge, hvorfor og hvordan udeskole kan bidrage til øget trivsel i skolen. 14 elever i en 5.-klasse er interviewet, og fem repræsentative interview er udvalgt sammen med to lærerinterview til brug i analysen. Eleverne har haft udeskole siden 1. klasse. De fortæller om det åbne rum med højt til himlen, og at de, gennem sanser og krop og ved at ”se og gøre”, lærer om de ting, ”som ikke står i bøgerne”. De oplever, at de mestrer og er motiverede for læring, og de fortæller, hvordan de arbejder praktisk sammen, gør ting, undersøger ting og hjælper hinanden i et fællesskab. Eleverne beskriver derigennem en anderledes skoledag, hvor det sociale og det faglige fællesskab smelter sammen i en fællesskabende didaktik, der åbner for rige deltagelsesmuligheder for mange elever.

Downloads

Publiceret

19-09-2024

Citation/Eksport

Hald, M. (2024). Kan udeskole bidrage til øget trivsel i skolen?. UCN Perspektiv, (15), 37–47. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.568