Kan udeskole bidrage til øget trivsel i skolen?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.568Resumé
Elever fortæller om deres oplevelser med udeskole
Artiklen har til formål at undersøge, hvorfor og hvordan udeskole kan bidrage til øget trivsel i skolen. 14 elever i en 5.-klasse er interviewet, og fem repræsentative interview er udvalgt sammen med to lærerinterview til brug i analysen. Eleverne har haft udeskole siden 1. klasse. De fortæller om det åbne rum med højt til himlen, og at de, gennem sanser og krop og ved at ”se og gøre”, lærer om de ting, ”som ikke står i bøgerne”. De oplever, at de mestrer og er motiverede for læring, og de fortæller, hvordan de arbejder praktisk sammen, gør ting, undersøger ting og hjælper hinanden i et fællesskab. Eleverne beskriver derigennem en anderledes skoledag, hvor det sociale og det faglige fællesskab smelter sammen i en fællesskabende didaktik, der åbner for rige deltagelsesmuligheder for mange elever.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”