Being, becoming og belonging. Dannelse i børneperspektiv

Forfattere

  • Torben Næsby UCN, forskningscenteret for in- og eksklusion i pædagogisk praksis, pædagoguddannelsen
  • Birgitte Skov Pedersen UCN, pædagoguddannelsen

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.567

Resumé

Begreber som dannelse, børnesyn og børns perspektiver, som det pædagogiske personale i dagtilbud ifølge dagtilbudsloven skal  arbejde med, er komplekse og vanskelige at indfange i pædagogisk praksis. Vi vil alligevel i denne artikel prøve at præcisere begreberne, eller operationalisere dem, så vi kan tydeliggøre, hvordan man kan se og arbejde med dem i praksis. Følelsen af at høre til og have et godt børneliv formes af bekræftende oplevelser i dagtilbuddets læringsmiljø. Disse oplevelser, der er centrale for at være og blive, kan observeres gennem det, børnene siger og gør i samspil med andre børn og i samspil med det pædagogiske personale. I artiklen analyseres to cases fra en hverdag i børnehaven, og det vises, hvordan børns perspektiver kan iagttages, når vi med  videooptagelser kan komme meget tæt på, hvad børn siger, udtrykker og gør. Analysen bygger vi på tre begreber, der tilsammen og i et dialektisk forhold kan belyse det gode børneliv: being – at være nogen – becoming – at blive nogen – og belonging – dialektikken  mellem being og becoming, der skaber erkendelse og følelsen af at høre til. Således går vi i denne artikel tæt på børnenes leg og søger at indfange glimt eller flygtige øjeblikke, der viser, hvor børn erkender, de er nødt til at ændre adfærd for at komme med i en leg, der, hvor de befinder sig i en tilstand af velvære, eller der, hvor de lærer noget nyt. 

Downloads

Publiceret

19-09-2024

Citation/Eksport

Næsby, T., & Skov Pedersen, B. (2024). Being, becoming og belonging. Dannelse i børneperspektiv. UCN Perspektiv, (15), 27–36. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.567