Kompetenceudvikling i fysisk aktivitet i specialskoleregi
Et systematisk litteraturstudie omhandlende effekten af kompetenceudvikling blandt pædagogisk personale indenfor fysisk aktivitet, målrettet børn med udviklingshandicap.
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n15.566Resumé
Ifølge Social- og Boligstyrelsen har børn med et udviklingshandicap en øget risiko for sygdomme, der relaterer sig til en inaktiv livsstil. En nordjysk kommune har i samarbejde med Steno Diabetes Center Nordjylland igangsat et toårigt projekt med det formål at kompetenceudvikle det pædagogiske personale indenfor fysisk aktivitet. Vi, UCN’s forskningscenter for in- og eksklusion i pædagogisk praksis og fysioterapeutuddannelsen, har til opgave at gennemføre et følgeforskningsprojekt, hvor vi afdækker implementeringen af kompetenceudviklingen. Formålet med dette systematiske litteraturstudie var at undersøge effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden. Litteratursøgningen blev gennemført i databaserne ERIC, PubMed, SPORTDiscus og PsycInfo. Det eksisterende vidensgrundlag omhandlende effekten af videreuddannelse blandt pædagogisk personale på kompetencer målrettet mod inddragelse af børn med udviklingshandicap i fysisk aktivitet i skoletiden er præget af lav metodisk kvalitet, udtalt heterogenitet og tvivlsom relevans af ændringer på kompetenceniveau hos det pædagogiske personale.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”