Mad og måltider i et neuropædagogisk perspektiv
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n10.496Resumé
Måltider er dagligt tilbagevendende begivenheder, som kræver kendskab til, viden om og refleksioner over måltidets kompleksitet. Artiklens empiriske grundlag viser, at måltidet ofte ikke har formulerede pædagogiske mål, men er præget af tilfældigheder og den enkelte medarbejders værdier. Ny forskning viser, at måltidet ikke prioriteres som en væsentlig pædagogisk aktivitet.
Formålet med artiklen er at synliggøre de dilemmaer og den kompleksitet, der er forbundet med måltidet, samt belyse, på hvilken måde et neuropædagogisk perspektiv kan kvalificere det specialpædagogiske arbejde.
Empirien i artiklen er en case baseret på fire eksamensopgaver, som analyseres ud fra neuropædagogikkens genstandsfelt.
Artiklens resultat viser, hvordan den neuropædagogiske tilgang kan udvikle nye synteser og give nye forudsætninger for refleksioner.
I artiklen konkluderes det, at kompleksiteten i måltidet består af indre, ydre og relationelle processer, og at observation, refleksion og analyse af borgerens tegn kan give større forståelse for borgerens adfærd i et hjerne-, krop- og omverdenperspektiv.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”