Et kompleksitetsteoretisk perspektiv på facilitering af læring og læringsrum
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n7.416Resumé
Artiklen omhandler de udfordringer, facilitator kan have på grund af den kompleksitet, der eksisterer, hvor facilitering af læring finder sted i efter-/videreuddannelseskontekster. Med reference til empiriske eksempler udfoldes den kompleksitetsteoretiske tilgang, som den er beskrevet af Stacey og Mowles. I artiklen beskrives, hvordan facilitator med et kompleksitetsteoretisk afsæt for facilitering skaber motivation og læring hos deltagerne ved at involvere dem i deres egen læreproces og tilpasse den efter, hvad der giver mening for dem. Facilitator opnår denne effekt ved i sit samarbejde med deltagerne at fokusere på at anvende deres tidligere erfaringer og praksis, samtidig med at facilitering af den tilsigtede læring finder sted og de aktuelle læringsmål indfris. For at mestre og fortsat udvikle den kompleksitetsteoretiske facilitering må facilitator, både i sit samarbejde med deltagerne og sammen med kollegaer, være reflekterende og refleksiv med henblik på at lære af sine og deres erfaringer. Det anbefales at skabe et kollegialt rum for denne refleksivitet.Downloads
Publiceret
26-10-2020
Citation/Eksport
Ryhammer, B. (2020). Et kompleksitetsteoretisk perspektiv på facilitering af læring og læringsrum. UCN Perspektiv, (7), 68–75. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n7.416
Nummer
Sektion
Artikler
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”