Et kompleksitetsteoretisk perspektiv på facilitering af læring og læringsrum

Forfattere

  • Berit Ryhammer

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n7.416

Resumé

Artiklen omhandler de udfordringer, facilitator kan have på grund af den kompleksitet, der eksisterer, hvor facilitering af læring finder sted i efter-/videreuddannelseskontekster. Med reference til empiriske eksempler udfoldes den kompleksitetsteoretiske tilgang, som den er beskrevet af Stacey og Mowles. I artiklen beskrives, hvordan facilitator med et kompleksitetsteoretisk afsæt for facilitering skaber motivation og læring hos deltagerne ved at involvere dem i deres egen læreproces og tilpasse den efter, hvad der giver mening for dem. Facilitator opnår denne effekt ved i sit samarbejde med deltagerne at fokusere på at anvende deres tidligere erfaringer og praksis, samtidig med at facilitering af den tilsigtede læring finder sted og de aktuelle læringsmål indfris. For at mestre og fortsat udvikle den kompleksitetsteoretiske facilitering må facilitator, både i sit samarbejde med deltagerne og sammen med kollegaer, være reflekterende og refleksiv med henblik på at lære af sine og deres erfaringer. Det anbefales at skabe et kollegialt rum for denne refleksivitet.

Downloads

Publiceret

26-10-2020

Citation/Eksport

Ryhammer, B. (2020). Et kompleksitetsteoretisk perspektiv på facilitering af læring og læringsrum. UCN Perspektiv, (7), 68–75. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n7.416