Lærer og pædagogsamarbejdet i udeskole
Et eksempel fra Skørping Skole
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n3.302Resumé
Samarbejdet mellem lærer og pædagog i udeskole er kun sporadisk beskrevet i Danmark. På landsplan ser det ud til at pædagoger ofte deltager i udeskoleaktiviteter, således er hovedparten af udeskolen i indskolingen bemandet med ca. lige mange lærere og pædagoger (Ejbye-Ernst, 2015, s.223). I et forsknings-udviklingsprojekt på UCN fra 2016-2017, har forfatterens intentioner været at se nærmere på dette samarbejde. Projektet har været et samarbejde mellem lærer og pædagoguddannelsen om udeskole og hvordan lærere og pædagoger kan samarbejde om at skabe udeskole på en måde, således det bidrager til børnenes trivsel, motivation og læring. Artiklen tager afsæt i en 2. klasse på Skørping Skole og deres tur ud i Rold Skov for at arbejde med stedbaseret læring i dansk. Formålet har været at se nærmere på de udsagn, som læreren og pædagogen giver udtryk for. Der er fokus på de værdier og kvaliteter, der kan opnås gennem det etablerede samarbejde mellem de to medarbejdere på Skørping Skole. På dagen, hvor vi fulgte klassen, havde de besøg af et filmhold fra Filmkompagniet, som skulle lave en film om lærer-pædagogsamarbejdet og stedbaseret undervisning. De fremkomne citater stammer fra interviews i forbindelsen med filmen. Artiklen bygger på både observationer og interviews, der til sammen undersøger, hvilke temaer der bidrager til det gode samarbejde. Den foreløbige konklusion er at lærer-pædagogsamarbejde i udeskole er meget værdifuldt. Det bygger på tillid og respekt for hinandens forskellige fagligheder og ikke mindst en ledelse, der bakker samarbejdet op. Der er afsat tid til fælles forberedelse og fælles refleksion, men det har også krævet, at pædagogen har måtte tydeliggøre sine kompetencer over for ledelse og andre samarbejdspartnere.
Når 2 er dobbbelt så godt - lærer og pædagogsamarbejde i udeskole
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”