Perspektiver på fysisk aktivitet hos 4-årige børn i børnehaven
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n12.532Resumé
Børns fysiske aktivitet fremmer motorisk- og kognitiv udvikling samt psykosocial sundhed. I Danmark er børn gennemsnitligt 7,5 time i børnehave dagligt, og dermed foregår mere end 50 % af børns samlede fysiske aktivitet, når barnet leger i børnehaven.
Formålet med undersøgelsen er at få indblik i pædagogisk personales erfaringer med, holdninger til og refleksion over fysisk aktivitet hos 4-årige børn i børnehaven.
Metode: Data er indsamlet ved tre kvalitative interview og analyseret med tematisk analyse.
Diskussion og konklusion: De tre fremkomne temaer: ”Nu vi skal være udenfor”, ”Det er ikke sundt i min verden” og ”At gå foran og bagved” er præsenteret og diskuteret med teori og undersøgelser om børns udvikling, leg, læring, sundhed og fysisk aktivitet. Temaerne er verificeret gennem dialog på et personalemøde med institutionens personale fra vuggestue, børnehave, juniorklub og ungdomsklub.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”