I4.0 på Datamatikeruddannelsen

Inddragelse af Industri 4.0 i programmering på datamatikeruddannelsen

Forfattere

  • Mogens Holm Iversen IT-uddannelserne, UCN
  • Istvan Knoll IT-uddannelserne, UCN
  • Finn E. Nordbjerg IT-uddannelserne, UCN

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.451

Resumé

Over den seneste årrække er Internet of Things (IoT) og Industri 4.0 (i4.0) kommet i voksende fokus. Derfor er det yderst relevant, at datamatikeruddannelsens dimittender forberedes til at kunne understøtte aftagervirksomhederne inden for i4.0. Derfor eksperimenter vi med at indføre brug af i4.0-teknologier i programmeringsundervisningen. Eksperimentet antager, at motivation og læring øges, når den studerende arbejder med noget konkret (fysisk). Spørgsmålet er, om den forøgede kompleksitet vil påvirke læringen negativt. De studerende inddeles i en interventionsgruppe, som deltager i forsøget, og en referencegruppe, som deltager i et uændret forløb. Begge grupper testes i forhold til læringsmål før og efter forløbet. De foreløbige resultater viser, at det ikke kan påvises, at interventionsgruppen lærer mindre inden for programmeringsfagets centrale læringsmål end referencegruppen. Endvidere er der indikationer på, at motivation og læring forøges i interventionsgruppen. Derfor overvejes det og diskuteres, hvordan brugen af disse eksempler og teknologier i undervisningen kan inddrages bredere i undervisningen.

Downloads

Publiceret

2021-09-28

Citation/Eksport

Iversen, M. H., Knoll, I., & Nordbjerg, F. E. (2021). I4.0 på Datamatikeruddannelsen: Inddragelse af Industri 4.0 i programmering på datamatikeruddannelsen. UCN Perspektiv, (9), 58–67. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.451

Nummer

Sektion

Artikler