I4.0 på Datamatikeruddannelsen
Inddragelse af Industri 4.0 i programmering på datamatikeruddannelsen
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.451Resumé
Over den seneste årrække er Internet of Things (IoT) og Industri 4.0 (i4.0) kommet i voksende fokus. Derfor er det yderst relevant, at datamatikeruddannelsens dimittender forberedes til at kunne understøtte aftagervirksomhederne inden for i4.0. Derfor eksperimenter vi med at indføre brug af i4.0-teknologier i programmeringsundervisningen. Eksperimentet antager, at motivation og læring øges, når den studerende arbejder med noget konkret (fysisk). Spørgsmålet er, om den forøgede kompleksitet vil påvirke læringen negativt. De studerende inddeles i en interventionsgruppe, som deltager i forsøget, og en referencegruppe, som deltager i et uændret forløb. Begge grupper testes i forhold til læringsmål før og efter forløbet. De foreløbige resultater viser, at det ikke kan påvises, at interventionsgruppen lærer mindre inden for programmeringsfagets centrale læringsmål end referencegruppen. Endvidere er der indikationer på, at motivation og læring forøges i interventionsgruppen. Derfor overvejes det og diskuteres, hvordan brugen af disse eksempler og teknologier i undervisningen kan inddrages bredere i undervisningen.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”