Digitale medier iagttaget
Udbredelsesmedier eller kommunikationspartner?
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.447Resumé
Denne artikel beskæftiger sig med kommunikation og digitale medier. Ofte bliver digitale medie iagttaget som kommunikationsmedier, altså medier for kommunikation, der ligner den kommunikation, som foregår mundtligt eller skriftligt gennem andre medier. Spørgsmålet, der stilles i denne artikel, er, om vi har brug for at udvide denne forståelse, idet stadigt nye applikationer og digitale medier ændrer forholdet mellem det, vi tidligere kunne omtale som en afsender og en modtager i kommunikationen. Gennem eksempler på digitale medier, der anvender kunstig intelligens og maskinlæring, vil artiklen diskutere dette spørgsmål. Det teoretiske udgangspunkt for denne diskussion vil være den sociologiske systemteori, der bidrager med forståelsen af systemer og kommunikation, og kybernetikken, der beskæftiger sig med regulering og feedback i trivielle og ikke-trivielle maskiner. Ud fra diskussionen vil artiklen argumentere for, at de digitale medier ikke udelukkende kan iagttages som medier for kommunikation, men også i mange sammenhænge som en form for kommunikationspartner.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”