XR-granskning af installationer

Extended reality-teknologier til granskning, produktion samt kvalitetskontrol af tekniske installationer i byggeriet – et indledende scoping review

Forfattere

  • Meinhardt Thorlund Haahr Professionshøjskolen UCN - Energi og miljøuddannelserne

DOI:

https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.444

Resumé

I forskning og på tværs af industrier er der bred enighed om, at extended reality (XR) – en paraplybetegnelse for virtual reality (VR), augmented reality (AR) og mixed reality (MR) – kan øge effektiviteten af arbejdsprocesser samt forbedre kvaliteten af produktionen generelt. Forskning inden for byggeindustrien indikerer, at denne industri ikke er nogen undtagelse. Frem til nu er teknologierne undersøgt ifm. sikkerhed, ledelse, visualisering, design, granskning, produktion, kvalitetskontrol mm. Disse undersøgelser omfavner dog en bred faglighed inden for byggeindustrien og giver derved ikke en særlig indsigt i anvendelsen af XR ifm. tekniske installationer. Formålet med denne undersøgelse er at afdække eksisterende litteratur inden for forskningsområdet. Ved et indledende scoping review afdækkes den videnskabelige litteratur gennem de seneste 10 år ved søgning i Scopus samt gennemgang af konferenceberetningen ConVR. Ved en statistisk gennemgang af 53 relevante artikler og efterfølgende en deskriptiv gennemgang af 14 heraf udvalgte, viser resultaterne, at XR har potentiale til at forbedre gransknings-, kontrol og produktionsprocesser. Desuden viser det sig, at eksisterende studier i høj grad mangler at blive afprøvet i praksis på aktuelle byggeprojekter, samt at disse studier i mindre grad fokuserer på tekniske installationer.  

Downloads

Publiceret

2021-09-28

Citation/Eksport

Haahr, M. T. (2021). XR-granskning af installationer: Extended reality-teknologier til granskning, produktion samt kvalitetskontrol af tekniske installationer i byggeriet – et indledende scoping review . UCN Perspektiv, (9), 45–57. https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n9.444

Nummer

Sektion

Artikler