Et internationalt knockout
Forord 1
DOI:
https://doi.org/10.17896/UCN.perspektiv.n8.433Resumé
Den videregående uddannelsessektor i Danmark har i mange år arbejdet strategisk og målrettet med sin internationaliseringsindsats, særligt i forhold til den udgående studenter- og medarbejdermobilitet. Ikke desto mindre må vi på professionshøjskolerne erkende, at det er en udfordring at få de studerende på mange af velfærdsuddannelserne til at rejse ud, blandt andet med det formål at udvikle sproglige og interkulturelle kompetencer.
Kigger vi ind i fremtiden, er der ikke noget i de professionsbachelorstuderendes adfærd, som antyder, at udlandsophold vil blive det nye sort, og med en forstærket tilbageholdenhed oven på den aktuelle coronapandemi er der behov for øget fokus på andre internationaliseringsindsatser end den udgående mobilitet.
Internationalisation at Home (IaH) bliver i den forbindelse vigtigt, da fænomenet netop er et forsøg på at skabe en international kultur i det lokale læringsmiljø, men det skal både indtænkes i den enkelte uddannelse og i hele institutionens strategiske internationaliseringsarbejde, hvis det for alvor skal brænde igennem til de studerende.
Downloads
Publiceret
Citation/Eksport
Nummer
Sektion
Licens
”Forfattere bevarer deres ophavsret, men giver tidsskriftet ret til første publicering. Forfattere kan frit uploade en version af sin artikel andetsteds (parallelpublicering), men med en anerkendelse af værkets første publicering i nærværende tidsskrift.”